Bij Multitude zoeken we regelmatig een speld in een hooiberg: speciale talenten die van meerdere bordjes kaas gegeten hebben. We stellen dan ook met gepaste trots onze content specialist Corinne Zwarter aan je voor!
Wat doe je als content specialist?
Eigenlijk ben ik een copywriter en een contentstrateeg ineen. Ik geef gestalte aan duurzame en sociale merkverhalen, denk na over de juiste content binnen onze eigen missie en die van onze opdrachtgevers. Die content werk ik vervolgens ook uit. Ik kan dus met een strategische blik naar tekst kijken, en zorg ervoor dat copy de juiste marketingsnaar raakt.
Wat deed je voor je bij Multitude kwam werken?
Toen werkte ik als communicatiemanager voor het SDG House in het KIT (Koninklijke Instituut Tropen), een grote broedplaats voor duurzaam gedreven ondernemers. Die plek sloot erg aan op mijn interne waarden, maar ik kon daar professioneel nog niet helemaal mijn ei kwijt. Ik zag hoeveel potentie er zit in goede storytelling om innovatieve ideeën verder te brengen. En een goed verhaal is maar 1 ding, je moet het verhaal zo vormgeven dat het ook daadwerkelijk de juiste mensen bereikt. Ik wilde doorgroeien in zo’n gecombineerde rol, en daar bood Multitude mij de ultieme kans in! Door mijn bredere achtergrond in marketing en communicatie, geloof ik ook dat marketingdata niks betekent zonder een menselijke component. Teksten of content die helemaal gebaseerd is op alles wat we al kennen verrast niet. Ik vind het leuk om het beste uit beide te halen.
Nu zit je helemaal terug in je schrijversrol. Hoe bevalt dat?
Ik kan me nu echt helemaal focussen op de tekst, met altijd in mijn achterhoofd mijn marketing- & strategiefocus. Alle ruis eromheen is weg. Ik merk dat mijn carrière steeds verder tot de kern is gekomen, namelijk tot wat ik leuk en inspirerend vind. Maar daarvoor had ik de andere stappen niet willen missen, want die strategie brengt me in mijn schrijfwerk heel veel. Ik begrijp onze doelgroepen heel goed, daarmee kan ik van een goede tekst ook een doeltreffende tekst maken.
Bij ons werk je voor organisaties die toewerken naar een nieuwe economie. Waarom vind je dat belangrijk?
De nieuwe economie wordt door veel mensen nog op de oude manier benaderd, maar we kunnen ons huidige systeem helemaal niet ‘redden’ door bijvoorbeeld alleen maar duurzaam te gaan produceren. Of door even veel vlees te blijven eten, maar dan biologisch. Er moeten andere keuzes gemaakt worden, en we moeten het echt met minder leren doen. Minder en beter. Het stikstofrapport van de overheid heeft ook een prachtige titel: Niet alles kan overal. En dat is helemaal niet erg. Termen als systeemverandering en nieuwe economie klinken groot, maar bij Multitude maken we ze constant tastbaar voor eindgebruikers. Ik krijg er heel veel energie van om mensen handelsperspectief te geven om die transitie in werking te zetten. En hier werk ik met mensen die dezelfde mindset hebben en daar de creatieve uitdaging in zien.
Kun je iets zeggen over valkuilen bij organisaties die met deze thema’s bezig zijn?
Ethische organisaties kunnen soms uit het oog verliezen hoeveel mensen al daadwerkelijk met de nieuwe economie bezig zijn. Terwijl: de nieuwe economie zegt ons en veel anderen een hoop, maar het merendeel van de Nederlanders nog niet. Gelukkig werken we met voortrekkers die daarin durven pionieren, maar tegelijk bestaat de aanname soms dat eindgebruikers al veel kennis hebben over hen en hun missie. Dat is helemaal niet zo. Daarom is het ook goed om een bureau in te schakelen als je wilt groeien, dan kun je verder met een logisch en strategisch traject dat aansluit bij je (nieuwe) publiek.
Ook voor verschilmakers werken?
Multitude is altijd op zoek naar nieuw talent. Wil je ook werken voor opdrachtgevers die werken aan een betere wereld? Laat ons weten waarom we ons werk nog beter kunnen doen met jou aan boord.
Bekijk vacatures